maandag 28 januari 2013

Indonesische recepten - Telor petis

Mijn vader heeft een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van mijn smaakpapillen. De meeste gerechten waar hij van hield, zijn nog steeds mijn lievelingsgerechten. Sommige mensen gruwden van de verschillende smaken die wij zonder enig bezwaar met elkaar combineerden: brood met kaas en jam, of brood met pindakaas met jam of suiker. Waar we ook gek op waren, was een boterham met een flinke laag boter en dik bestrooid met groene Zwitserse kaas. Het was enorm genieten, maar de geur bleef jammergenoeg lang hangen.


Eén van de smaken die mijn vader me heeft leren waarderen is die van petis. Dit is een zwarte pasta, gemaakt van garnalen. Je kunt het gewoon in de toko kopen. Het is een heel taaie substantie, moeilijk uit te smeren en het heeft een heel aparte smaak: zout en zoet samen en met een beetje korrelige textuur als van zout. Je moet van de smaak leren houden. Hij at petis meestal op gebakken tahoeplakken. Het water loopt me nog telkens in de mond als ik eraan denk, maar ik ben in mijn gezin de enige die het eet.

Telor petis zijn eieren in een saus van petis en het is heel eenvoudig te maken.

Dit heb je nodig voor 4 personen

  • 4 hardgekookte en gepelde eieren
  • 2 tenen knoflook, geperst
  • 1 gesnipperde uit
  • 1 theelepel laos
  • 1 theelepel sambal trassi
  • 1 theelepel Javaanse suiker, of 2 theelepels bruine basterdsuiker
  • 1½ eetlepel petis udang
  • 2 daon salamblaadjes
  • 1 theelepel serehpoeder
  • 2 eetlepels citroensap
  • 1/8 blok santen

Bereiding


  • Wrijf de gesnipperde ui, knoflook, sambal trassi, laos, suiker en petis tot een papje;
  • Fruit dit mengsel in hete olie even aan;
  • Voeg ¼ liter water en de santen toe en laat het onder goed roeren smelten;
  • Voeg het citroensap en de daon salamblaadjes toe;
  • Laat het sausje op laag vuur ongeveer 10 minuten sudderen;
  • Snijd de gepelde eieren in tweeën;
  • Leg de eieren in de saus en warm ze daarin op; een paar maal voorzichtig omscheppen.

Ik vind dit gerecht het lekkerst met witte rijst en gado-gado.

Selamat makan!


Images
www.blogger-indonesia.com
www.indokiosk.com




Geen opmerkingen:

Een reactie posten